17 Nov, 2017 | 27 Safar, 1439 AH

Aoa, My question is related to the females making there eyebrows. I am 40 years old and I have made my eyebrows always I recently came to know that it is actually a curse from Allah on those ladies that makes there eyebrows and file there teeth. My question is I am a very hairy person. I never make my shape on the eyebrows but clean them up a bit cause they look really bad and hairy only face. the coverage of my hair is a lot of too with the eyebrows. On top of that after I had my first baby my eyebrows grew some white hairs that are not going away.... What do I do In this situation. I do not want to disobey Allah. I am the second wife of my husband and the first wife get s it done ... regularly and she looks all maintained. Please tell me if there is any ruling or I can just clean them up a little.. by cleaning I mean the hair that is not part of the eye brow but below it ...giving it a untidy look and also remove the white hair as well... I will wait anxiously for a reply. Thank you

خلاصہ سوال: میری بھنویں بہت بھدی ہیں، ان کا پھلاؤ بہت ہے، جس کی وجہ سے بہت ہی بری لگتی ہے، اور اس کے اوپر سفید بال بھی اگ آتے ہیں تو کیا میں ان زائد بالوں کو  ختم کرسکتی ہوں، زیب و زینت کے لیے نہیں بلکہ بھدا پن کو ختم کرنے لیے ؟

الجواب حامدا ومصلیا

عورت کے لیے ابرو کے بال کاٹ  کر ان  کوباریک کرنا ناجائز اور سخت گناہ ہے، خواہ شوہر کو خوش کرنے کےلیے ہی کیوں نہ ہو۔ ناجائز ہونے کی وجہ نبی کریم ﷺ کاارشاد مبارک ہے کہ جس میں آپ ﷺ نے اس عمل سےمنع فرمایا اور ایسا کرنے والی عورتوں پر لعنت فرمائی۔

البتہ اگر کسی عورت   کےابرو کے بال معمول سے بڑھے ہوئے ہوں ،جس کی وجہ سے بھدے  اور عیب دار معلوم ہوتے ہوں، تو اس عیب کو ختم کرنے کی غرض سے ان کو کاٹ کر معمول کی حد تک لانے کی گنجائش ہے۔ لہذا  صورت  مسؤلہ میں آپ بھنوؤں کے اوپر سے بے ترتیب بال  صاف کرسکتی ہیں۔ اسی طرح سفید بال بھی زائل کرسکتی ہیں۔

صحيح البخاري: وسنن أبى داود : باب فى صلة الشعر.

عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال لعن الله الواصلة والمستوصلة والواشمة والمستوشمة

عمدة القاري شرح صحيح البخاري (32/ 106، بترقيم الشاملة)

عن ( ابن مسعود ) رضي الله عنه قال لعن الله الواشمات والمستوشمات والمتنمصات والمتفلجات للحسن المغيرات خلق الله تعالى ما لي لا ألعن من لعنه رسول الله وهو في كتاب الله.

مرقاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح (7/ 2836)

(وعن ابن عباس، قال: لعنت) : بصيغة المجهول؛ أي لعنها الله أو لعنت على لسان رسوله - صلى الله عليه وسلم - على ما سبق من الروايات (الواصلة) : أي شعر الغير بشعرها لما فيه من صورة الزور (والمستوصلة) : أي النفس الطالبة لذلك (والنامصة) ، أي الناتفة للشعر من غير الإبط والعانة. قيل: هو من النمص وهو أخذ الشعر من الوجه بالخيط أو بالمنماص أي بالمنقاش، وقيل: المراد بها الناقشة أي الماشطة التي تزين النساء بالنمص، (والمتنمصة) : أي التي تطلب أن تنتف شعر وجهها (والواشمة) : أي المرأة التي تغرز الإبرة أو الشوكة على ظهر كفها أو ساعدها أو غيرهما ليخرج منها الدم وتجعل فيها كحلا أو نيلا، أو غيرهما ليخضر لونه، ويبقى نقوشا أو تكتب به اسمها (والمستوشمة) : أي التي تطلب أن يفعل بها الوشم، فإن فعلت ذلك بصغيرة تأثم فاعلته، ولا تأثم المفعولة لأنها غير مكلفة، وقد سبق زيادة بيان لهذا المبحث (من غير داء) : متعلق بالوشم. قال المظهر: إن احتاجت إلى الوشم للمداواة جاز، وإن بقي منه أثر اهـ. وقيل: متعلق بكل ما تقدم أي لو كان بها علة فاحتاجت إلى أحدها لجاز. (رواه أبو داود) : وتقدم معناه عن ابن مسعود برواية الصحاح الست.

       واللہ اعلم بالصواب

      احقرمحمد ابوبکر صدیق  غفراللہ لہ

  دارالافتاء ، معہد الفقیر الاسلامی، جھنگ

۲؍ذیقعدہ؍۱۴۳۸ھ

                  ۲۶؍جولائی؍۲۰۱۷ء